close

Poradnik o domenach

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem książki „Wszystko zaczyna się od WWW. Domeny internetowe z innej strony” autorstwa Filipa Lewandowskiego. Pełna wersja książki jest bezpłatnie udostępniania dla Klientów AZ.pl.

Pizza i piwo za 10 milionów dolarów?!

Codziennie tysiące osób nie tylko z Włoch, ale z całego świata, zajada się najpopularniejszą włoską potrawą – pizzą, którą najczęściej i najchętniej popijają zimnym piwem. Pewnie nie widzisz w takim zestawie nic nadzwyczajnego, pizza i piwo to produkty tak popularne, że trudno wyobrazić sobie bez nich świat. Ciekawe jednak, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się ile może być warta najdroższa pizza i najdroższe piwo znane ludziom. Jeśli dotychczas myślałeś, że to jeden z tańszych zestawów obiadowych to pewnie zaraz się zdziwisz.

Zapłaciłbyś za kufel piwa i parę kawałków pizzy ponad 10 milionów dolarów? Niemożliwe?

Wyobraź sobie, że na świecie są ludzie, którzy chętnie zapłacili za taki niepozorny zestaw, tą okrągłą sumę. Inwestując w domeny internetowe nie trudno to sobie wyobrazić.

Piwo – 7.500 000 $, Pizza – 2.600 000 $ zadziwiające, nieprawdaż? A może nie przepadasz za piwem do pizzy? Proponuję wino, niezwykłe wino, warte 3.300 300$. Wódki, pomimo najniższej ceny z tych napojów – 3.000 000$, do pizzy nie polecam! Za takie nieprawdopodobne kwoty zostały sprzedane domeny internetowe : Pizza.com, Beer.com, Wine.com oraz Vodka.com. Co ciekawe, nie są to domeny z górnej części listy Najdrożej Sprzedanych Domen, a jedynie parę ciekawszych przykładów z jej dolnej części.

A czy Ty słyszałeś już o domainingu?

Najprostszy sposób na zarobienie pierwszego miliona

Domaining, czy w skrócie kupowanie domen internetowych i ich sprzedaż z zyskiem, to mało popularna w Polsce profesja, lub jak kto woli – bardzo przychodowe hobby, które przywędrowało Nad Wisłę prosto z Zachodu. Kiedy to w 1985 roku firma Symbolics Technology zdecydowała się na rejestrację domeny, z pewnością nie przypuszczali, że wynalazek jakim jest adres WWW, będzie w przyszłości posiadał tak ogromne znaczenie komercyjne i marketingowe.

Domena zarejestrowana przez firmę Symbolics Technology – www.symbolics.com – była pierwszym adresem WWW jaki został zarejestrowany i co ciekawe jest w posiadaniu tejże firmy po dzień dzisiejszy.

Zapewne w 1985 roku, po rejestracji pierwszej domeny internetowej, nikt nie przypuszczał, że staną się one towarem najszybciej zyskującym na wartości, pomimo swojej nienamacalności.

Ile innych produktów, które generują nawet do 2,8 MILIARADA % zysku, potrafisz wymienić? Nie pomyliłeś się w czytaniu – 2 800 000 000 % zysku !

Domeny internetowe to wirtualne nieruchomości, a co ciekawe, można na nich zarobić jeszcze więcej niż na ich odpowiednikach ze świata realnego!

Rick Schwartz uważany jest przez większość ludzi z branży za wizjonera i króla domen jeśli chodzi o domaining. W połowie lat 90-tych jako jeden z nielicznych ludzi na świecie dostrzegł on bowiem ogromny potencjał, który tkwi w domenach internetowych. Na dzień dzisiejszy jego portfolio liczy prawie 5 tysięcy domen internetowych „dot com”, z czego dużą liczbę stanowią domeny premium, np candy.com, a on sam jest milionerem, który zbudował swoją fortunę na „nieruchomościach internetowych”.

Nie wierzysz w możliwość takiego zysku? Przyjrzyj się więc liście Największych Transakcji na Domenach Internetowych.

sex.com 14 000 000 $
porn.com 9.500 000 $
business.com 7.500 000 $
beer.com 7 500 000 $
diamond.com 7 000 000 $
casino.com 5.500 000 $
asseenontv.com 5 000 000 $
korea.com 5 000 000 $
shop.com 3 500 000 $
wine.com 3.300 000 $

Pomimo tak wielkiego potencjału domen internetowych i możliwości tak ogromnych zysków, mało kto w Polsce zajmuje się domainingiem, w przeciwieństwie do ludzi mieszkających w USA. Jeszcze parę lat temu, głównym powodem tak małego zainteresowania Polaków domenami internetowymi, były wysokie ceny ich rejestracji oraz po prostu brak wiedzy na ten temat.

Mało kto zdecydował się wtedy ryzykować kilkaset złotych na rejestracje adresu WWW, słysząc tylko o wielkim potencjale domen internetowych, który odkryli za granicą. Ludzie, którzy wtedy zaryzykowali, dziś nie mają powodów do żałowania.

Co ryzykujesz, chcąc zająć się domainingiem w dzisiejszych czasach? NIC! Najstarsza Polska firma rejestrująca domeny internetowe – AZ.pl rozpoczęła rewolucję cenową, na której zyskają wszyscy zaciekawieni nowoczesnym generowaniem zysków poprzez domeny internetowe.

W AZ.pl domeny zarejestrujemy za grosze – dosłownie:
Polska Domena .pl 0,77 zł
Domena Globalna .com 0,77 zł
Domena Europejska .eu 8,99 zł

W AZ.pl nie tylko zarejestrujemy za tak nieprawdopodobnie niskie ceny wybrane przez nas domeny pl, com czy eu, AZ.pl posiada również największą w Polsce ofertę domen egzotycznych takich jak DE czy też TV. Jako doświadczony Domainer polecam AZ.pl, korzystam z usług tej firmy od lat i nigdy się nie zawiodłem.

Polska

Pomimo faktu, że domaining zawitał do Polski stosunkowo niedawno, a ceny rejestracji domen dopiero parę lat temu stały się tak niskie, że stać na nie każdego, polski rynek domen internetowych jest również bardzo interesujący.

Największe polskie transakcje domenowe różnią się oczywiście o parę zer od największych transakcji przeprowadzonych za Oceanem, lecz ceny jakie osiągnęły polskie domeny, mogą napawać optymizmem.
Kwoty za jakie kupione zostały najdroższe polskie domeny, są oczywiście kwotami nieoficjalnymi i różniącymi się w zależności od źródła informacji.

Za najdrożej sprzedaną polską domenę uważana jest bezspornie Orange.pl, której cena odstępnego osiągnęła 150 000 €. Domena została zarejestrowana w 1999 roku przez firmę Migut Media. Przykład Orange.pl ukazuje, jak szybko rośnie w Polsce wartość domen internetowych, już po 6 latach (!) od rejestracji domena została sprzedana za tak ogromną, jak na polskie warunki, kwotę.
Inne ciekawe transakcje domenowe w Polsce to z pewnością sprzedaż jednej z najrzadszych typów domen internetowych – domeny Jednoliterowej – N.pl.

Rozbieżności co do kwoty za jaką nowa platforma telewizji odkupiła tą ciekawą domenę, są jednak dość duże. Nieoficjalnie mówi się o kwotach w przedziale 200 000 zł – 600 000 zł.
Pomimo faktu, iż w przeciwieństwie do USA wirtualne piwo i pizza, o których wspominałem na początku artykułu, nie zostały sprzedane za dziesiątki milionów dolarów, to możemy pochwalić się najdroższym rodzimym deserem, wirtualnym deserem. Domena Deser.pl została sprzedana za 22 000 € i jest jednym z najdrożej sprzedanych adresów WWW w Polsce.

Domeny Manufaktura.pl i Manufaktura.com.pl to przykłady tego, iż w Polsce jest zapotrzebowanie na domeny z nawet mniej popularnymi słowami kluczowymi. Co ciekawe na tym przykładzie widać, że nawet mniej atrakcyjne końcówki jak com.pl mają w Polsce „wzięcie” – domeny nieoficjalnie zostały sprzedane za odpowiednio 40 000 zł i 20 000 zł.

Jak widać nasz rodzimy domaining nabiera ciekawych kształtów, ceny za jakie zostają sprzedane polskie domeny są coraz wyższe, a wynika to po prostu z dużego zapotrzebowania na ciekawe adresy WWW. Już niedługo możemy stać się kolejnym krajem, gdzie domena krajowa została sprzedana za 7-cyfrową kwotę! Jak nieoficjalnie się mówi, nowy operator komórkowy PLAY, negocjuje kupno domeny play.pl, a kwota odstępnego ma podobno opiewać aż na 1 000 000 zł! Czy nadal nie jesteś przekonany, że warto inwestować w domeny internetowe?

No dobrze, wiesz już jak wielki potencjał tkwi w domenach internetowych, dowiedziałeś się, gdzie możesz je rejestrować za grosze. Wiesz już, że domeny to towar, którego wartość rośnie niebywale szybko i na którym można osiągnąć nawet 28 MILIARDÓW % zysku. Poznałeś już również ciekawostki i z polskiego rynku domen i wiesz, że tkwi w nim ogromny potencjał. Czy zachęciłem Cię do bycia częścią nielicznej grupy osób, generującej zyski w ten rewolucyjny i nowoczesny sposób? Jesteś gotowy do zarabiania na domenach internetowych?

Zarobisz więcej czytając MINI PORADNIK DOMAINERA – 4 KROKI do DOBREJ DOMENY prosto z najnowszej publikacji – WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ OD WWW.

KROK 1

KREOWANIE NAZWY

Myślę, że nie trzeba nikogo przekonywać – nazwa domeny to jej najważniejsza część. Decyduje ona przede wszystkim o odbiorze Twojego przedsięwzięcia, ale jest ważna również dla jego rozwoju, czy też dostępności. Domaining z pozoru może wydawać się jednym z prostszych biznesów w sieci.
Wystarczy znaleźć wolną ciekawą nazwę domeny, zarejestrować ją i czekać na odzew potencjalnego kupca. Niestety rzeczywistość początkującego domainer’a nie jest tak różowa jak mogłoby się wydawać.

Jeśli chcemy znaleźć kupca na daną domenę, musimy rejestrować domeny z wartością marketingową Pierwsza zasada domainingu brzmi : Prostota, Prostota i jeszcze raz Prostota.

Prosta nazwa = Łatwy do zapamiętania adres WWW, który będzie posiadał potencjał marketingowy – takie domeny są najsmakowitszymi kąskami dla wszystkich przedsiębiorców chcących rozszerzyć swoją działalność poprzez swoje miejsce w wirtualnej rzeczywistości.

Domeny internetowe zawsze porównuję do sloganów i haseł reklamowych. Te które łatwo zapadają w pamięć, funkcjonują nie tylko w Internecie, ale również w świecie realnym. Kto nie chciałby mieć domeny, która wydrukowana w gazetach czy na plakatach, zapadnie w pamięć każdemu i będzie pierwszym adresem WWW „wklepanym” w okno przeglądarki przez potencjalnego klienta?

Aby rejestrować tylko bliskie ideału nazwy, które będą przeznaczone czy to na własne przedsięwzięcie czy też na późniejszą sprzedaż klientowi końcowemu, warto poznać różne rodzaje nazw domen internetowych. Jedne rodzaje poniższych nazw są częściej poszukiwane przez przedsiębiorców i firmy, inne zaś mniej. Postaram się je krótko scharakteryzować i uwypuklić ich wady i zalety.
Rodzaje nazw:

Domeny z Keywordem
Przykład: pizza.com, vodka.com, sex.com, biznes.pl
Charakterystyka: Ten rodzaj domen to najbardziej pożądane i najchętniej kupowane nazwy domen. Powód? Wszystkie Keywordy czyli słowa które ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarkę, albo zamiast adresu WWW w oknie przeglądarki, są sporo warte. Jeśli wyobrazisz sobie ile osób dziennie wpisuje słowo SEX w przeglądarce lub wyszukiwarce, zrozumiesz dlaczego domena sex.com, znalazła chętnego nabywcę za 14 milionów dolarów.

Możliwości: Domeny z Keywordem dają posiadaczowi najwięcej możliwości z pośród wszystkich rodzajów domen internetowych. Sprzedaż za dobrą cenę nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych za domenę .pl jest właściwie gwarantowana. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest również nabycie takiej domeny pod serwis. Powodów jest kilka: Po pierwsze Keyword w domenie oznacza łatwy do zapamiętania adres, który może z czasem nabrać marketingowej wartości. Po drugie domena będzie łatwiejsza w pozycjonowaniu jej w wynikach wyszukiwania. Ostatnią zaletą będzie po prostu ruch na serwisie.
Domeny z keywordami zawsze generują ruch, większy czy mniejszy, ale zawsze. Oznacza to, że gdy stworzysz serwis pod domeną, znajdą się jego odbiorcy, a z czasem będzie ich przybywać.

Zalety: Wysoka wartość domeny, łatwy do zapamiętania adres, łatwa sprzedaż domeny, „naturalny” ruch, łatwe pozycjonowanie, pełna rozpoznawalność ze względu na wartość marketingową domeny.

Wady: Wolnych domen Keywordów jest coraz mniej
Domeny wielowyrazowe

Przykład: nasza-klasa.pl, creditcards.com
Charakterystyka: Domeny wielowyrazowe to twór, który powstał tylko z jednego powodu: Deficytu w nazwach jednoczłonowych. Oczywiście są również branże gdzie domena jednowyrazowa nie spełniłaby swojej roli, np. CreditCard.com. Mówiąc o domenach wielowyrazowych mam również na myśli domeny z liczbami w nazwie:
Euro2012.pl, bet365.com. Jak widać sukces nazwy zależy od branży i od promocji.
Uważam, że nie należy bać się rejestrować domen wielowyrazowych, należy jednak zawsze przemyśleć czy 2 wyrazy które chcemy kupić, wspólnie wyglądają lepiej niż osobno.

Możliwości: Pomimo faktu, że wartość domeny podnosi jej krótkość, to właśnie obecnie najwięksi potentaci wśród rejestratorów odnotowują rekordowe sprzedaże domen dwu i trzyczłonowych. Wystarczy spojrzeć na przykład CreditCard.com – domena dwuczłonowa została sprzedana za 2 750 000 $! To więcej niż domena z jednym z najlepszych keywordów – Pizza.com (2,6 miliona $). Również na naszym rodzimym rynku są przykłady ciekawych domen wielowyrazowych. Najciekawszy przykład to oczywiście nasza-klasa.pl, a sukces tego serwisu pokazuje, że nawet nieszczęsny myślnik w domenie nie może jej zaszkodzić, gdy ma się dobry plan.

Zalety: Duuuużo łatwiejsza dostępność ciekawych nazw dwuczłonowych, młody rynek domen wielowyrazowych stwarza wielkie możliwości dla domainingu.

Wady: Trudniejsze do zapamiętania, często potrzebny myślnik, który obniża wartość domeny
Domeny z obcojęzycznym słowem

Przykład: orange.pl, play.pl,
Charakterystyka: Fakt, że do Polski również dotarła wszechobecna globalizacja i amerykanizacja, możemy zaobserwować również na rynku domen internetowych. Coraz więcej osób decyduje się rejestrować angielskie lub inne obcojęzyczne nazwy wraz z końcówką .pl. Powodów jest wiele, przede wszystkim wystarczy zwrócić uwagę, że większość firm w Polsce ma obcojęzyczne nazwy. Jedno jest pewne, ludzie rejestrujący keywordy obcojęzyczne nawet z końcówką .pl, nie stracą na takiej transakcji, wystarczy spojrzeć na sukcesy domen orange.pl czy też play.pl.

Możliwości: Domeny z obcojęzycznymi słowami stwarzają duże możliwości, należy jednak pamiętać o paru sprawach. Po pierwsze dobra nazwa obcojęzyczna to taka, którą każdy zaczepiony na ulicy człowiek potrafi przeliterować. Przykład złej domeny? Joaillerie.pl – Pomyśl ile osób wpadnie na to, że słowo joaillerie znaczy po francusku „jubiler”?

Kto z nich będzie potrafił wpisać adres w przeglądarkę?

Z drugiej strony, proste, obce keywordy zawsze chętnie znajdą nabywców. Często łatwiej jest stworzyć markę na zachodnim keywordzie niż na polskim odpowiedniku, dlatego wiele firm decyduje się na taki ruch. Wystarczy spojrzeć na przykład operatora PLAY. Czy zdecydowałbyś się na zmianę operatora gdyby nazywał on się GRAĆ? 😉 Domena play.pl to obecnie jedna z najbardziej obserwowanych domen w Polsce, podobno operator ma na nią wyłożyć nawet 1 milion złotych!

Zalety: Pomimo faktu, że dużo obcojęzycznych keywordów z polską końcówką jest już zajętych, to mimo wszystko o wiele łatwiej znaleźć ciekawą nazwę obcojęzyczną niż polską.

Wady: Domeny z obcojęzycznym słowem o wiele trudniej sprzedać, łatwiej postawić na nich jakiś serwis i tworzyć powoli markę.
Domeny IDN

Przykład: ściąga.pl, góry.pl, skąpiec.pl
Charakterystyka: Skrót IDN (ang. Internationalized Domain Name) określa domenę internetową, w której są użyte diakrytyczne znaki narodowe charakterystyczne dla danego języka np. ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź. Dzięki możliwości rejestrowania domen np. z polskimi znakami można posługiwać się oryginalnym brzmieniem nazwy. Domena taka istnieje w dwóch postaciach:
ma postać unikodową, zatem zapisaną za pomocą znaków Unikodu (na przykład żyć.az.pl) oraz
odpowiadającą jej postać przekodowaną do znaków ASCII (na przykład xn--y-0ha36a.az.pl), która przechowywana jest w plikach konfiguracyjnych DNS.

Możliwości: Domeny IDN to jeden z najmłodszych wynalazków w świecie domen. W Polsce możliwość rejestracji domen z „ogonkami” pojawiła się stosunkowo niedawno. Pomimo trudniejszej formy do wpisania w przeglądarce, często oryginalnie brzmiąca domena jest dużo lepsza niż jej odpowiedniczka bez polskich znaków. Kupując domenę dla sądu, wolelibyśmy mimo wszystko sąd.pl niż sad.pl, który kojarzy się zupełnie inaczej. Ciekawym przykładem jest też Łódź.pl – domena bez polskich znaków jest o wiele mniej atrakcyjna – Lodz.pl. Podstawowa rada jaką chciałbym przekazać wszystkim chcącym rejestrować IDNy – zawsze rejestruj IDN jeśli posiadasz również wersje domeny bez ogonków i odwrotnie. Domeny IDN podnoszą wartość domeny, ale najczęściej nadają się do sprzedaży bądź użytkowania TYLKO W PARZE!

Zalety: Dużo więcej wolnych polskich nazw, estetyka domeny, często niższe ceny niż za rejestrację tradycyjnej domeny, posiadanie IDNa wraz ze „zwykłą” domeną to pakiet mogący zapewnić większy ruch na stronie.

Wady: Brak sensu rejestrowania domen IDN bez posiadania odpowiedników „bez ogonków”, o wiele trudniejsze wpisywanie adresu

Domeny abstrakcyjne

Przykład: Allegro.pl, Google.com, Ceneo.pl, Onet.pl, Interia.pl, Monetto.pl
Charakterystyka: Ten rodzaj domen to chyba obecnie najczęściej spotykane i wpisywane adresy WWW w przeglądarkach internetowych. Wystarczy pomyśleć jakie adresy codziennie wpisujemy w okna przeglądarki: Allegro.pl Ceneo.pl, Onet.pl – czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się co w ogóle znaczą te nazwy? Zapewne nie, gdyż są to już wyrobione marki, a dobra marka nie wymaga znaczenia, ważniejsze jest dobre brzmienie.

O tym, że ważniejsze jest brzmienie od znaczenia danej nazwy, możemy dowiedzieć się analizując przykład Allegro.pl. Czy wiesz co to jest Allegro? Oczywiście serwis aukcyjny, ale chodzi o samą nazwę. Wikipedia mówi: „Allegro to pochodzące z języka włoskiego określenie szybkiego tempa w muzyce.”

Możliwości: Wysyp domen o nazwach abstrakcyjnych zarówno na świecie jak i w samej Polsce, ukazuje, że ten rodzaj domen może odnieść sukces większy nawet od domen Premium z keywordem. Oczywiście nikt nie przekonywał pomysłodawcy Allegro.pl, że domena Aukcje.pl będzie odpowiedniejsza, jednak pomysł i wykonanie pokazało, że tak naprawdę każdą nazwę można wypromować. Kreując nazwę abstrakcyjną należy pamiętać o tym by stworzyć krótką, jednowyrazową nazwę, o jak najmniejszej liczbie sylab. Warto również tworząc nazwę nie używać w niej polskich znaków. Najważniejsze by była łatwa w mowie, piśmie i nie kojarzyła się negatywnie.

Zalety: Możliwość wykazania się kreatywnością i stworzenia własnej marki

Wady: Brak sensu rejestrowania tego typu domen w celu późniejszej odsprzedaży.

KROK 2

WYBÓR KOŃCÓWKI

A więc wybrałeś już dobrą nazwę swojej domeny, czy to już wszystko? Nie, przed Tobą jeden z ważniejszych wyborów, od którego zależy wartość adresu, jego potencjał marketingowy, a także możliwości jego odbioru przez użytkowników Internetu, a więc potencjalnych klientów. Oczywiście chodzi o wybór końcówki domeny. Niestety w naszym kraju wiele osób, które nie wiedzą jak wielkie istnieją różnice pomiędzy końcówkami najwyższego i niższego poziomu, rejestruje domeny „na oślep”.

O tym jak ważny jest wybór rozszerzenia, możesz przekonać się wpisując adres Polsat.pl, adres WWW popularnej telewizji? Otóż nie! Zdziwiony? (od autora: do końca lipca 2008 roku, domena Polsat.pl kierowała na witrynę firmy nie związanej z Telewizją Polsat, serwis telewizyjny znajdował się pod adresem: Polsat.com.pl). Przeanalizujmy teraz dostępne końcówki dla twojej nazwy:
Domena .PL

6 marca 2008 roku zarejestrowano domenę galeria.radom.pl – nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że była to domena .pl numer 1 000 000!
Rozszerzenie .pl to najbardziej rozpoznawalna i popularna końcówka w polskim Internecie. Jest to tzw. Domena ccTLD (country code Top-Level Domain), czyli domena najwyższego poziomu w Polsce. Jeśli rejestrujemy domenę – polskie słowo, to jest to właściwie jedyny dobry wybór końcówki i właśnie domenę .pl powinniśmy wybrać. Może to wydawać się kontrowersyjne, ale jeśli w takim przypadku domena .pl będzie zajęta powinniśmy raczej wybrać inną nazwę niż zdecydować się na rejestrację innej końcówki.

Niepolskie słowo, bądź też słowo abstrakcyjne razem z końcówką .pl ma uzasadnienie tylko wtedy, gdy zakładamy działalność o tej nazwie (patrz: allegro.pl, zumi.pl itp.). Jeśli działalność mamy zamiar prowadzić na terenie Polski, to właśnie domena .pl jest dla nas najlepszym rozwiązaniem.

Domeny polskie niższego poziomu takie jak: com.pl, biz.pl itp. – to domeny, których nie polecam wybierać dla jakiejkolwiek nazwy. Ważniejsza w takim przypadku jest końcówka niż sama nazwa, którą polecałbym zmienić , po czym wybrać końcówkę wyższego poziomu.

Domena COM i Domeny narodowe

Domena .COM to najpopularniejsze, najbardziej prestiżowe i komercyjne rozszerzenie na świecie. Co ciekawe, nie zawsze powinniśmy wybierać je jako pierwsze. Jest kilka zasad, które czynią rejestrację domeny globalnej .COM zasadnym. Jeśli zamierzamy zarejestrować taką domenę na sprzedaż, jedynymi sensownymi nazwami będą obcojęzyczne słowa – najlepiej w języku angielskim.

Przykład: Czy byłbyś zainteresowany kupnem domeny świetlówki.com? W takim przypadku polska domena .pl bije na głowę globalne „dot com”. Jeśli zaś pragniesz zarejestrować domenę dla własnych potrzeb – posiadasz firmę, wybierz końcówkę .com tylko i wyłącznie wtedy kiedy Twoja działalność wybiega poza granicę naszego kraju. Rozszerzenie globalne ułatwi wyszukiwanie Twoich usług przez użytkowników spoza Polski, a co za tym idzie – zyskasz więcej klientów. Jeśli Twoja firma działa tylko w Polsce – zawsze wybieraj domenę .pl. Końcówka .pl w takim przypadku niestety nie będzie oznaczała prestiżu i sukcesu komercyjnego, lecz jedynie utrudni wyszukiwanie Twoich usług w Polsce.

Te same zasady tyczą się domen narodowych takich jak niemiecka .de czy hiszpańska .es. Zasadność rejestracji domen narodowych istnieje tylko wtedy gdy rejestrujemy nazwę w danym dla końcówki języku np. Liebe.de, ewentualnie jest to wyraz w języku angielskim, choć obniża wartość takiej domeny. Jeśli zaś prowadzimy działalność np. w Niemczech to nasza firma oprócz domeny .pl powinna również być rozpoznawalna w danym kraju poprzez domenę .DE.

Domeny globalne niższego poziomu

Domeny globalne takie jak: .INFO, .BIZ, .ORG, czy też .NET to domeny niższego poziomu. Rejestrując je powinniśmy kierować się intuicją i przede wszystkim tym by nazwa pasowała do końcówki. Krótko mówiąc domena .INFO, która została stworzona dla stron o tematyce informacyjnej ma większe uzasadnienie dla adresu Hotele.info niż dla Pudelek.info, zaś końcówka .ORG, stworzona dla różnych organizacji, bardziej pasuje do UniaEuropejska.org niż do napoje.org. Oczywiście domeny globalne niższego poziomu zostały stworzone po ty by usystematyzować strony WWW, przyporządkowując nazwę działalności do danej końcówki funkcjonalnej, a więc nie powinniśmy się ich „bać”.

Nie polecam jednak rejestrować ich prowadząc działalność gospodarczą na adres główny (jako alternatywne adresy jak najbardziej) oraz na dalszą odsprzedaż. Jeśli poszukujemy krótkiej nazwy na niekomercyjne działalności – np. fora internetowe czy prywatne strony, gdzie mamy daną grupę odbiorców, polecam rejestrowanie domen niższego poziomu, gdyż wśród nich znajdziemy sporo łatwych do zapamiętania nazw. Do dalszej odsprzedaży domen z tymi końcówkami nadają się jedynie słowa kluczowe.

Domena .EU i .ASIA

Coraz większe uznanie zdobywają nowe wynalazki na rynku domen – końcówki o nazwach kontynentów. Dotychczas 2 kontynenty doczekały się domen, które są rejestrowane codziennie przez tysiące użytkowników. Europejska domena .EU oraz azjatycka .ASIA to domeny, które miały zmienić oblicze Internetu, wymyślono je jako alternatywa dla komercyjnego i globalnego .COM, działającego jednak głównie w USA.

Coraz więcej firm ze względu na prowadzenie działalności zarówno w Azji jak i w Europie, gotowych było do rejestrowania dużej ilości domen krajowych, alternatywą tego typu działań ma być właśnie rejestrowanie domen EU czy ASIA. Czy były to dobre pomysły, trudno obecnie powiedzieć, są to młode domeny ciągle rozwijające się. Jedno jest pewne – praktycznie niemożliwym jest już znalezienie wolnych keywordów z tymi końcówkami, co pokazuje, że w przyszłości ceny za domeny .EU i .ASIA mogą osiągnąć podobne wielkości jak za ceny domen .COM.

Jeśli stoimy przed pytaniem, czy rejestrować domeny kontynentalne dla własnych potrzeb, odpowiadam TAK – ale moim zdaniem lepszym rozwiązaniem będzie domena .EU, która o wiele bardziej „pasuje” do polskich i angielskich nazw. ASIA to „młoda” domena, której potencjał mam nadzieję, że jeszcze odkryjemy, ale jeszcze nie teraz. Domeny kontynentalne znalazły swoich nabywców również w Polsce, a dobrym przykładem jest Onet, który działa również pod adresem Onet.eu.

Domena .TV

Czy uwierzysz w to, że nieznane państwo o powierzchni zaledwie 26 km2, do którego nie można nawet dostać się drogą lądową, ma jedne z najbardziej popularnych i rozchwytywanych domen krajowych na świecie? Z pewnością nie wszyscy wiedzą, iż zdobywające coraz większą popularność również w Polsce domeny z końcówką .TV, nie są wcale rozszerzeniem wprowadzonym intencjonalnie dla stron związanych z mediami i telewizją ale są krajową domeną Państwa Tuvalu. Państwo położone w Zachodniej Polinezji na Oceanie Spokojnym, zamieszkane jest przez zaledwie około 10 tysięcy osób. Oczywiście nikt rejestrujący domeny.

TV nie robi tego z myślą o tym małym państewku lecz ze względu na tą jednoznacznie kojarzącą się końcówkę. Przykłady takich portali jak Onet.tv czy Telewizor.tv ukazują, że dla serwisów WEB 2.0 oferujących użytkownikom materiały video na życzenie, domena .TV jest najlepszym i najciekawszym rozwiązaniem! Polecam rejestrowanie TV-ek jedynie dla nazw, które jednoznacznie mają związek z tą ciekawą końcówką. Pamiętaj, że rejestrowanie ich na serwisy nie mające nic wspólnego z telewizją czy video, mija się z celem. Najważniejszą zaletą tej domeny jest jej nieprawdopodobna dostępność. Może trudno to sobie wyobrazić, lecz ogromna ilość słów kluczowych jest jeszcze dostępna do rejestracji!

KROK 3

TEGO UNIKAJ !

Poznałeś już rodzaje nazw domen internetowych oraz ich wady, zalety i możliwości. Jakie nazwy są więc najlepsze? Proces kreowania nazw nie należy do najłatwiejszych, a jest najważniejszym przedsięwzięciem przed rejestracją danej domeny. Zła nazwa będzie oznaczała mniejszą wartość marketingową, mniejszą dostępność dla użytkowników oraz w konsekwencji słabą markę już na początku. Czego zatem unikać przy tworzeniu nazwy by nasza domena była idealna? Oto moja lista najczęstszych błędów, popełnianych przy kreowaniu nazw:

E-pomidory czyli i-Bezsens

Na pewno nie raz spotkałeś domeny z prefiksami e- oraz i-. Przedrostki te mają podkreślić interaktywność i elektroniczny typ usług oferowanych przez dany serwis o takiej nazwie. O ile słowo od którego wszystko się zaczęło – E-MAIL, nie budzi żadnych kontrowersji ani nieprzyjemnych odczuć, to niestety dodawanie przedrostków do każdej nazwy nie jest właściwe ani przyciągające. Czy e-Apteka czy też iBank bez tych „upiększających” prefiksów nie mogły by działać w wirtualnym świecie Internetu? Czy nie były by wtedy internetowe, interaktywne i elektroniczne? Brzmi wręcza groteskowo. Domeny bez wartości i bez sensu.

Domena na rok

Rok 2012 powinien zostać nazwany w Polsce – Rokiem Domeny. Nie ma chyba drugiego kraju, w którym już teraz powstało tak wiele bezsensownych domen z tymi cyframi w nazwie. Wszystko zawdzięczamy oczywiście Euro 2012, które odbędzie się w naszym kraju, ale nie tylko – zawdzięczamy to również zwykłej głupocie. Czy zastanawiałeś się co stanie się z domenami, które mają rok w nazwie, po tej dacie? Staną się niepotrzebne, zapomniane i przeterminowane – po co nam to wszystko? Jeśli spotkasz interesującą domenę na miarę Pekin2008.pl lub Euro2012.pl – wtedy zastanów się poważnie, inaczej poszukaj innej nazwy bez zbędnych cyfr.

Strony czynne 24h/dobę – niebywałe!

Internet został stworzony po to byś miał dostęp do informacji bez przerwy – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pewnie nie widzisz w tym nic nadzwyczajnego, dostęp do Internetu jest obecnie powszechny, są jednak ludzie, którzy szczycą się tym, że ich serwisy są dostępne w Internecie 24h/dobę. Domeny typu telewizory24.pl czy apteka24h.pl to zupełnie bezsensowne nazwy. Każda strona w Internecie jest czynna bez przerwy, dlatego zupełnie nie rozumiem dodawania tego prymitywnego, kojarzącego się z osiedlowymi sklepami spożywczymi z neonem „24h”, dodatku do nazwy. Nawet jeśli masz na oku najlepsze słowo kluczowe, w połączeniu z „24”, będzie to zupełny niewypał.

Ppooddwwóójjnniiee

Wiele firm, przedsiębiorstw i serwisów internetowych posiada nazwy z podwójnymi literami. Sztandarowymi przykładami można nazwać np. Allegro.pl, Google.com, czy też Monetto.pl. Oczywiście wiadomo, że mniej liter w nazwie domeny, oznacza jej łatwe zapamiętanie oraz łatwiejsze podanie adresu WWW osobie, np. przez telefon. W tych wyrazach podwójnie stosowane litery uatrakcyjniają nazwę abstrakcyjną czyniąc ją ciekawą zarówno fonetycznie jak i graficznie.

Co jest więc błędem w tych nazwach?

Odpowiedź jest prosta: najczęściej serwisy o takich nazwach zapominają o zaopatrzeniu się w odpowiednik domeny bez podwójnej litery (np. Alegro.pl, Gogle.pl). Czynność ta upewni nas, że nie tracimy ruchu na naszym serwisie, a więc potencjalnych klientów, którzy popełnili jeden z najprostszych błędów przy wpisywaniu takiej nazwy – „połknięcie” podwójnej litery. Pamiętaj więc zawsze o „zabezpieczeniu” w postaci domeny z pojedyncza literą.
M-y-ś-l-n-i-k

Pewnie miałeś okazję zauważyć, że często przy kreowaniu nazw domen internetowych, ludzie posługują się myślnikiem. Pełni on rolę pauzy, spacji, separatora poszczególnych wyrazów, a czasem nawet liter. Czy lepszy jest adres NaszaKlasa.pl czy też Nasza-Klasa.pl? Zdania na temat myślnika są podzielone. Warto wiedzieć, że myślnik to zawsze dodatkowy znak w domenie, poza tym utrudnia on odczytanie domeny i podanie adresu z „ust do ust” czy w radiu. Co równie ważne obniża on wartość marketingową domeny, gdyż czyni adres nieatrakcyjny graficznie. Jedynym uzasadnieniem dla kupna domeny z myślnikiem, jest posiadanie jej odpowiednika bez niego. Przykładem takiego postępowania jest właśnie NaszaKlasa, która zaopatrzyła się w obie wersje adresu.
Nie wszystko jest „Nasze-” – nie naśladuj!

Najgorszym błędem jaki można popełnić przy kreowaniu nazwy na domenę internetową, jest naśladownictwo, często nieudolne i bezsensowne. Po sukcesie takich serwisów jak Allegro, OtoMoto, NaszaKlasa, czy też Ceneo, ludzie oszaleli na ich punkcie, dosłownie. Jak „grzybów po deszczu” zaczęło przybywać domen celowo naśladujących nazwy tych popularnych portali. Ludzie chcąc powtórzyć ich sukces, dodają do swych nazw imitujące te serwisy przyrostki, jak Alle-, Nasza-, Oto-, czy też –neo. Jedyne co mogę radzić to prośba o nie podążanie tą drogą. Pamiętaj, że imitowanie domeny do innych nazw, nie przyniesie Ci ani zaufania klientów, ani ruchu na twoim serwisie, ani chętnych na zakup domeny. Naśladowane nazwy są bezsensowne, nieoryginalne i bezwartościowe. Takie domeny można porównać do tanich podróbek markowych ubrań na bazarze. Sam pomyśl – wolisz zakup w markowym sklepie Adidas czy też ubranie z naszywką Adidos?

Sąd ≠ Sad – Brak odpowiednika IDN

Język polski w przeciwieństwie do angielskiego, jest bogaty w liczne „ogonki, kreseczki i kropki”. Do niedawna wiele polskich słów zarejestrowanych na domeny internetowe, musiało obejść się bez nich i tak właśnie mieliśmy Lodz.pl zamiast Łódź.pl czy też Sad.pl zamiast Sąd.pl. Podawanie nazwy domeny z brakującymi ogonkami w radio czy przez telefon, było wtedy czasem komiczne. Świeżo wprowadzone tzw. Domeny IDN, czyli domeny zawierające diaktryczne znaki narodowe, charakterystyczne dla danego języka, umożliwiło nam rejestrowanie takich nazw jak Świerząb.pl. Dla wielu osób pomimo coraz większej fali rejestracji domen IDN, wydają się one niepotrzebne i przekombinowane. Błąd!
Podstawowym problemem wynikającym z braku domeny IDN, jest utrata ruchu na stronie. Często możemy spotkać się z reklamą, w której lektor podaje adres WWW, używając polskich znaków (np. Miłość.pl zamiast Milosc.pl) podczas gdy strona działa tylko i wyłącznie pod adresem bez polskich „ogonków”. Podczas rejestrowania polskich nazw, pamiętaj by zabezpieczyć się również w odpowiednik domeny z polskimi znakami, co uniknie komicznego brzmienia nazwy, oraz komplikacji z dotarciem do Twojego serwisu.

Jeśli rejestrujesz domenę tylko i wyłącznie na sprzedaż, również nie unikaj IDNa, większość klientów pytając o cenę domeny, ma na myśli domenę główną i jej odpowiednik IDN – nikt nie chce kupować niepełnego adresu.

Wariac.je domeno.we

Ostatnim z powszechnych błędów podczas kreowania nazwy, który chciałem scharakteryzować i przed nim przestrzec, są tzw. „Wariacje domenowe”. Co to za dziwna rzecz? Już tłumaczę. Coraz częściej podczas namingu (kreowanie nazw) ludzie tworzą słowa i frazy używając rozszerzeń domen internetowych. Sztandarowymi przykładami są Koszal.in, Bizn.es czy też serwis Ugotuj.To. O ile użycie domeny Tonga – .to w nazwie ostatniego serwisu, można uznać za ciekawe rozwiązanie, a sukces tego portalu oferującego masę przepisów kulinarnych, ukazuje, że domeny egzotyczne również mogą być interesującą alternatywą, to niestety pozostałe 2 przykłady to domeny zupełnie bezsensowne.

Pamiętaj, że nawet kiedy wszystkie domeny z twoją nazwą są zajęte, lepiej poszukać alternatywnych słów, niż rejestrować tak przekombinowane domeny. Użycie odpowiednio domeny indyjskiej i hiszpańskiej dla adresów Koszal.in i Bizn.es nie spowoduje, że nazwy te będą łatwo zapamiętywane, oraz wyszukiwane w sieci przez potencjalnych klientów. Otóż tak naprawdę rejestrowane nazwy to nie Koszalin a „Koszal” oraz nie Biznes a „Bizn”, o wartości marketingowej takich słów nie trzeba chyba wspominać. Jeśli chcesz już tworzyć podobne „wariacje domenowe”, pamiętaj chociaż by nie rozdzielać pojedynczego słowa rozszerzeniem, gdyż adres taki będzie zupełnie bezużyteczny i bezwartościowy. Pomyśl jak podasz przez telefon adres Bizn.es, bez jego przeliterowania – unikaj takich domen!

KROK 4

PARĘ SPOSOBÓW NA DOMENĘ

Masz już pomysł na nazwę domeny internetowej, wybrałeś również jej końcówkę. Co teraz? Czas na to, byś stał się właścicielem domeny i zaczął jej używać. Jest na to parę różnych sposobów, o których nie wszyscy wiedzą, tracąc w ten sposób szansę na najlepsze nazwy. Czas na krótką charakterystykę:

Rejestracja wolnej domeny

Gdy wybierzemy już nazwę na naszą domenę, czas sprawdzić jej dostępność, najlepiej na stronie firmy rejestrującej domeny. Polecam oczywiście najbardziej prestiżową, profesjonalną i najstarszą firmę związaną z domenami – AZ.pl. Gdy po wpisaniu nazwy naszej domeny w panelu na głównej stronie AZ.pl okaże się, że jest ona wolna, nie pozostaje nam nic innego jak zarejestrować ją dla siebie. Firma AZ.pl zarejestruje dla nas najbardziej prestiżową w Polsce końcówkę .pl za grosze, dosłownie! Po wypełnieniu naszych danych osobowych i zapłaceniu 77 groszy (słownie siedemdziesięciu siedmiu groszy !) domena zostaje zarejestrowana dla nas na 1 rok i możemy od tej pory z niej korzystać. To najprostsza forma kupna domeny, lecz możliwa jest tylko wtedy gdy nasza nazwa jest wolna.

Odkupienie domeny

Wybraliśmy nazwę dla naszej domeny, lecz po sprawdzeniu jej dostępności okazuje się, że jest ona już przez kogoś zajęta, a my nie wyobrażamy sobie innej domeny na naszą działalność. Co zrobić w takiej sytuacji? Istnieje parę sposobów na to, by stać się mimo wszystko właścicielem zajętej już domeny. Jednym z takich sposobów jest odkup domeny. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, ciekawe domeny możemy spotkać w ogłoszeniach na największym forum, poświęconym domenom internetowym – Di.pl, lub na aukcjach internetowych.

Negocjujemy, bądź kupujemy za cenę podaną w ogłoszeniu i domena jest po cesji – przekazaniu praw do domeny na nas – nasza (w pełnej wersji książki „Wszystko zaczyna się od WWW, znajdziesz sprawdzone metody negocjacji przy zakupie domeny od właściciela!). Jeśli zaś wybraliśmy daną domenę, jest ona przez kogoś zajęta i nie możemy znaleźć żadnego ogłoszenia w związku z jej sprzedażą, musimy sprawdzić kto jest jej właścicielem. Do tego przydatne jest narzędzie WHOIS, możemy je znaleźć na stronie AZ.pl w zakładce Pomoc  Whois (www.az.pl/whois-az.pl-abonent-domeny.html). Narzędzie to umożliwi nam, po wpisaniu nazwy domeny, sprawdzenie kto jest jej aktualnym abonentem. W bazie WHOIS zazwyczaj znajdują się dane kontaktowe, które umożliwią nam kontakt z właścicielem domeny i zapytanie o jej odkup.

Musimy pamiętać, że odkupienie domeny już zajętej, nie będzie tak tani jak rejestracja wolnej nazwy. Musimy liczyć się często z większym wydatkiem, lecz należy traktować to bardziej jako inwestycję, gdyż wartość dobrych domen stale rośnie i zawsze będziemy mogli po czasie ją sprzedać – możliwe że nawet z zyskiem!

Opcja na domenę

Kolejnym sposobem na zostanie właścicielem zajętej już domeny jest tzw. Opcja na domenę. Opcja na domenę to usługa dająca pewność na rezerwację wymarzonej nazwy domeny, użytkowanej przez dotychczasowego abonenta na wypadek jej zwolnienia się. Może zostać zwolniona, jeśli jej obecny właściciel złamie zasady regulaminu, czy po prostu zapomni opłacić w terminie opłaty za jej utrzymanie. Warto wiedzieć, że usługa opcji na domenę, to usługa trwająca 3 lata, tyle możemy czekać na naszą wymarzoną domenę, jeśli potrzebujemy domeny od zaraz, nie polecam zakładania opcji.

Czym jest jednak czekanie nawet 3 lat przy możliwości rejestracji najlepszych domen? Składając zamówienie na opcję na domenę w firmie AZ.pl otrzymasz najtańszą tego typu usługę w Polsce. Nazwa domeny będzie monitorowana przez 3 lata – 1095 dni, dzień i noc, nieustannie – a zapłacisz za to tylko 29,90zł. Jako doświadczony domainer, gwarantuje, że nie obecnie znajdziesz tańszej usługi tego typu. Zastanawiasz się pewnie, po co wydawać pieniądze na opcję, przecież każdy posiadacz dobrej domeny nie zapomni o jej przedłużeniu. Otóż statystycznie, ponad 30% abonentów nie przedłuża ważności domeny już po pierwszym roku, a w kolejnych latach ilość ta wzrasta do ponad 50%! Czym jest wydatek 29,90 zł, przy szansie na rejestrację najlepszych domen?

Przechwytywanie domen

Wybrałeś wymarzoną nazwę na domenę internetową, chciałbyś założyć na nią opcję, gdyż masz nadzieje, że w przyszłości nazwa może się zwolnić, lecz jest to niemożliwe. Ktoś założył opcję na daną domenę przed tobą i to tej osobie przysługuje prawo rezerwacji w momencie zwolnienia się nazwy. Czy już nie masz szans na bycie właścicielem tego adresu? Otóż jest jeszcze jedna droga na pozyskanie takiej domeny – usługa przechwytywania domen. Jest to absolutna nowość na polskim rynku.

Jeśli znalazłeś interesującą domenę, która znajduje się w postępowaniu wyjaśniającym i wkrótce może zostać zwolniona, możesz zamówić jej przechwycenie. Więcej o tym absolutnie nowatorskim sposobie na pozyskanie wymarzonych nazw, dowiesz się z pełnej wersji poradnika.
Kończąc przedstawienie przedpremierowego materiału z mojej nowej publikacji – „Wszystko zaczyna się od WWW”, chciałbym przytoczyć pewien cytat:
„Istnieją trzy czynniki bezpośrednio wpływające na biznes:
1) Lokalizacja, 2) Lokalizacja, 3) Lokalizacja.”
Conrad Hilton
Cytat Conrada Hiltona, magnata w świecie usług hotelarskich, można również odnieść do domen internetowych. Domena jest lokalizacją w Internecie i tak jak w świecie rzeczywistym, więcej zyskasz posiadając dobry adres WWW.
Ludzie, którzy prowadzą swój biznes w dobrym, właściwym, dogodnym położeniu są zawsze zwycięzcami. Co więcej, jeśli lokalizacja jest dostatecznie dobra, przestaje być ważne jak prowadzony jest ów biznes i czy w ogóle jest prowadzony – zyski generują się same!

Pamiętaj, że Internet jest obecnie najpotężniejszą dźwignią handlu i reklamy. Budując wizerunek firmy, reklamując swoje towary czy też po prostu mając głowę pełną pomysłów , warto wiedzieć od czego zacząć.
Firmy reklamowe zachęcałyby zapewne do wydania pierwszych pieniędzy na reklamę.
Prawnicy poleciliby pewnie zacząć od usystematyzowania i uregulowania prawnego wszystkich twoich działań.
Projektanci stron WWW z pewnością uświadamialiby Tobie, że dobra strona internetowa to podstawa.
Filozofowie poleciliby pewnie zacząć od końca a Myśliciele zachęcaliby do przemyślenia wszystkiego od początku.

Ja powiem Ci krótko:
Zacznij od DOMENY INTERNETOWEJ

Dlaczego? Ponieważ,
WSZYSTKO ZACZYNA SIE OD WWW

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address