Press "Enter" to skip to content

Posts published in “Państwo”

Każdy obywatel poszukuje informacji o tym, co dzieje się w państwie. Każdy posiada inne zainteresowania, poszukuje innej wiedzy, jednak dzięki serwisom informacyjnym i stronom internetowym poświęconym naszemu państwu, każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Jedni skupiają się na polityce, inni na gospodarce, a jeszcze inni swoim zainteresowaniem otaczają technologię bądź sport. Bardzo szeroką wiedzę na temat wybranej dziedziny można pozyskać przeglądając strony internetowe. Ogólne serwisy poświęcone wiadomościom posiadają różnorodne zakładki, dzięki czemu każdy znajdzie interesującą branżę.

Od stycznia duże zmiany w estońskim CIT

Ze względu na liczne ograniczenia obowiązujące w formule estońskiego CIT-u na to rozwiązanie zdecydowało się dotąd raptem ok. 400 polskich firm. Od 1 stycznia 2022 roku wiele z tych ograniczeń ma zostać poluzowanych w związku ze zmianami wprowadzonymi w Polskim Ładzie. Najważniejsze z nich to m.in. rozszerzenie katalogu podmiotów, które będą mogły skorzystać z fakultatywnego modelu opodatkowania, zniesienie limitu przychodów i wymogu dotyczącego nakładów inwestycyjnych. Resort finansów liczy, że przyczyni się to do skokowego wzrostu popularności estońskiego CIT-u.

Jak zmieniał się polski rynek listów w ostatnich 10 latach?

Symbolem, a zarazem kuriozum polskiego rynku pocztowego dekadę temu były listy z metalową blaszką. Właśnie w ten sposób sektor prywatny rozpoczął wchodzenie w obszar zastrzeżony do tej pory dla państwowego monopolisty. Punktem przełomowym stał się rok 2013, w którym Poczta Polska straciła wyłączność m.in. na przesyłki lżejsze niż 50 g, a prywatni operatorzy zaczęli coraz śmielej wchodzić w segment listów. Dziś większość z nich, albo nie istnieje, albo zmieniło profil działalności. Jak obecnie wygląda polski rynek pocztowy i czy zapanowała na nim konkurencja? Sytuację podsumowuje Janusz Konopka, prezes zarządu Speedmail – największego w Polsce niezależnego operatora pocztowego, który w 2021 roku świętował swoje 10-lecie.

Rynek pocztowy: wystrzeliły przesyłki kurierskie, nie poddają się listy

Zbliżający się okres świąteczny i koniec roku będą doskonałym ukoronowaniem wzrostów, jakie od miesięcy przeżywa branża kurierska. Kolejki ustawiające się przed automatami i punktami do odbioru paczek już teraz pokazują jak dużą popularnością cieszy się zarówno taka forma przesyłki, jak i sposób doręczania. Rynek usług kurierskich od początku pandemii nakręcają związane z lockdownem ograniczenia w tradycyjnym handlu oraz dynamiczny rozwój sektora e-commerce. Trendy dotyczące tradycyjnych przesyłek listowych od lat są spadkowe. Segment korespondencji masowej delikatnie się kurczy, ale przesyłki reklamowe przed świętami cieszą się ciągle popularnością wśród nadawców biznesowych.

Roboty mobile w służbie Przemysłu 4.0

Aspiracją Przemysłu 4.0 jest promowanie automatyzacji w celu przekształcenia tradycyjnego środowiska produkcyjnego w taki sposób, by stało się bardziej elastyczne. Dlatego dziś system intralogistyczny to coś więcej niż flota robotów AGV. Składa się na niego cały ekosystem produkcyjny, wymagający odpowiedniej infrastruktury, pozwalającej maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki tkwi w automatyzacji intralogistyki. Co jeszcze umożliwia robotom mobilnym AGV/AMR stać się najlepszą alternatywą dla tradycyjnego transportu wewnątrzzakładowego?

Evolution otwiera swoje centrum inżynieryjne w Warszawie

W odpowiedzi na rosnący popyt na produkty Evolution na całym świecie, firma rozbudowuje sieć swoich technologicznych centrów. Ten w Warszawie będzie koncentrował się na rozwiązaniach back-endowych, obsługujących całe portfolio produktowe firmy i stworzonych zostanie w nim 200 nowych miejsc pracy. Stos technologiczny Evolution, czyli technologie używane przez firmę to głównie TypeScript js w warstwie frontend oraz Scala/Akka w warstwie backend. 

Pandemia zmieniła podejście do zatrudnienia

– Firmy szukają pracowników, którzy potrafią wychodzić poza schematy i mają kompetencje wychodzące poza role zawodowe – mówi Joanna Rutkowska, dyrektor personalna Trenkwalder Polska. To oznacza, że większe szanse mają na rynku humaniści, którzy posiadają kompetencje techniczne, oraz osoby z umysłem ścisłym wykazujące się umiejętnościami miękkimi. Pracodawcy patrzą na pracowników w szerszym kontekście – szukają nie tylko osób, które są potrzebne tu i teraz, ale też posiadają umiejętności wartościowe z punktu widzenia przyszłego rozwoju całej organizacji. Na część tych zmian wpływ miała pandemia.

Polski startup SentiOne rejestruje spółkę w Dubaju

Polski SentiOne umacnia swoją pozycję w regionie MENA, czyli Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki – w ubiegłym tygodniu założyciele firmy zarejestrowali w Dubaju SentiOne MENA Limited Liability Company. Właścicielem części udziałów został szejk Saeed bin Ahmed Al Maktoum, jeden z najbogatszych przedstawicieli rodzin królewskich na świecie oraz założyciel i właściciel funduszu inwestycyjnego Seed Group, wspierającego firmy z sektora innowacji i nowych technologii, które chcą rozwijać swoją działalność w regionie. SentiOne to pierwsza polska firma, którą fundusz zaprosił do współpracy, po przeanalizowaniu działań wszystkich europejskich spółek zajmujących się rozwijaniem sztucznej inteligencji. 

TIER uruchamia patrole porządkujące e-hulajnogi na ulicach Krakowa

TIER, europejski lider mikromobilności, uruchomił właśnie patrole, których celem jest porządkowanie wszystkich źle zaparkowanych e‑hulajnóg oraz edukowanie w zakresie odpowiedzialnego korzystania z pojazdów. Operator ulepsza też autorski system gratyfikacji za poprawne parkowanie oraz startuje z kampanią edukacyjną w komunikacji miejskiej.

Hinter.ai rozwinie sztuczną inteligencję ze wsparciem nowego inwestora

Rozwiązanie, które wzmacnia sprawność działania firm stawia na sztuczną inteligencję (AI) i uczenie maszynowe (ML). Hinter.ai ma już zadowolonych klientów, którzy korzystają z platformy. Teraz w rozwiązanie zainwestował fundusz Carlson EVIG Alfa. Pozyskane pieniądze będą przeznaczone na dalszy rozwój algorytmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Nowa platforma e-commerce dla influencerów – fansi

Ruszył nowy, innowacyjny start-up z obszaru influencer marketingu oraz e-commerce – fansi. Pomysłodawcą i twórcą podmiotu jest czołowa agencja influencer marketingu w Polsce – BrandBuddies. fansi – jako jedyna platforma na rynku – w swoim portfolio posiada autorskie produkty m.in. Lil Masti, Michała Koterskiego, Marcina Wichrowskiego, Małgorzaty i Pawła Borysewicza. Powstanie nowej pozycji na rynku jest odpowiedzią na trend ekonomii twórców.

Prawie 17,5 mln zł z funduszy norweskich już w drodze do polskich firm

8 czerwca PARP podpisał 5 pierwszych umów z beneficjentami programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje”. Łącznie do pięciu przedsiębiorstw trafi prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Norweskich otrzymają projekty, które wprowadzają technologie poprawiające jakość życia, zielone technologie oraz innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich. To dopiero początek procesu podpisywania umów na realizację projektów. Łącznie taką pomoc przyznano 104 projektom w trzech schematach konkursowych o wartości dofinansowania wynoszącej ok. 73 mln euro.

AkzoNobel zaprasza startupy do kolejnej edycji programu Paint the Future

Rusza druga edycja międzynarodowego konkursu dla startupów – Paint the Future 2021. Wszystkie nowatorskie rozwiązania z obszaru farb i powłok specjalistycznych zgłoszone do programu między 18 maja a 20 lipca otrzymają wsparcie ekspertów z branży. Najlepsze projekty mają szansę na globalne wdrożenie w ramach umowy partnerskiej z AkzoNobel. Finał planowany jest na koniec roku.

Brexit wywoła wielkie straty w polskich firmach

Polscy eksporterzy tylko w drugim półroczu 2021 roku, po obecnym okresie przejściowym i wprowadzeniu kontroli granicznych, stracą w związku z Brexitem przychody o wartości 1,6 mld złotych – wynika z szacunków Euler Hermes. Najbardziej dotknięci będą oczywiście brytyjscy przedsiębiorcy – eksporterzy z Wielkiej Brytanii mogą stanąć przed rachunkiem za Brexit o wartości nawet 25 mld funtów utraconych przychodów w całym 2021 r. 

Rok 2022 będzie albo dobry, albo zły – każda prognoza może się sprawdzić

Polska gospodarka w 2022 r. będzie się nadal rozwijać, choć wszystko wskazuje na to, że tempo wzrostu będzie niższe niż w kończącym się roku. Nadal będzie rósł handel w Internecie, rozwiną się usługi cyfrowe i praca hybrydowa, ale pociągnie to za sobą też większe natężenie ataków hakerskich. Większym zmartwieniem dla firm niż pandemia może być obawa o utrzymanie płynności finansowej. Prognozowanie tego, co się może wydarzyć w nadchodzącym roku dawno już nie było obarczone tak dużą niepewnością.