Z produktów finansowych bezpośrednio lub pośrednio korzystają przedstawiciele różnych grup wiekowych, w tym osoby starsze. Czy banki dostosowują swoje oferty do ich potrzeb? Czym jest konto osobiste dla seniora?
Seniorzy a usługi bankowe
Seniorzy tak, jak pozostałe grupy wiekowe korzystają z popularnego produktu finansowego, jakim jest konto osobiste. Rachunek rozliczeniowo-oszczędnościowy (ROR) jest w kraju bardzo popularny – według danych opublikowanych przez Bank Światowy dysponuje nim aż 96% Polaków (2021 rok).
Konto osobiste przydaje się im do pobierania emerytury i innych świadczeń, robienia zakupów czy regulowania rachunków za media. Warto znaczyć, że seniorzy używają także bankowości online. W badaniu „InfoSenior 2023 r.” aż 82% respondentów o średniej wieku 70 lat zadeklarowało, że korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej.
Co więcej, jak wynika ze wspomnianego badania, ponad połowa z seniorów uważa, że oferty banków odpowiadają na ich potrzeby. Osoby, które nie są do końca zadowolone z propozycji instytucji finansowych, zwróciły natomiast uwagę na taki aspekt jak niezrozumiały sposób komunikacji stosowany przez banki na ich oficjalnych stronach.
Problemem może być także niedostateczna edukacja z zakresu sposobu funkcjonowania popularnych produktów bankowych. Stosunkowo często zwraca się również uwagę na braki w związku z edukacją społeczeństwa (w tym seniorów) na tematy związane z nowymi technologiami i zagadnieniami z obszaru samych finansów.
Konto osobiste dla seniora – jakie powinno być?
Oferta konta osobistego dla seniora powinna być czytelna i klarowna. Dla konsumentów ważne są takie kwestie jak zrozumiałe komunikaty, jasno skonstruowane umowy oraz niskie koszty. Wymagania te są więc odpowiedzią nie tylko na potrzeby osób starszych, ale i wszystkich klientów instytucji finansowych.
Specyficznym aspektem, który może być znaczący dla seniorów, jest kwestia odległości do najbliższego oddziału banku. Dla wielu klientów, w szczególności tych młodszych, jest to zupełnie obojętne, ponieważ korzystają oni głównie z aplikacji lub usług online.
Seniorzy mogą mieć natomiast potrzebę ustalenia warunków danej usługi albo zapisów w umowie z bankiem podczas rozmowy z przedstawicielem instytucji – w jednym z oddziałów lub przez telefon.
Niektórzy z nich zwracają także uwagę na możliwość wykupienia polisy zdrowotnej przy pomocy bankowości elektronicznej lub aplikacji.
Czym jest konto osobiste dla seniora?
Banki raczej nie przygotowują specjalnych ofert rachunków ROR dla osób starszych (obecnie taką opcję proponuje jedna instytucja finansowa w Polsce). Konto osobiste dla seniora jest więc klasycznym rachunkiem rozliczeniowo-oszczędnościowym.
Jak zostało już wspomniane, wynika to ze zbliżonych potrzeb klientów niezależnie od ich wieku. Każdy z konsumentów chce, aby wybrana oferta rachunku bankowego była dla niego jak najkorzystniejsza, czyli:
- pozwalała w jak największym stopniu na uniknięcie opłat;
- uwzględniała funkcjonalne narzędzia do obsługi rachunku (aplikacja i bankowość elektroniczna).
Szukając najlepszego rozwiązania, warto skorzystać z rankingu najlepszych kont dla osób starszych – porównanie uwzględnia m.in. opłaty za prowadzenie i otwarcie konta, koszty wypłat z bankomatów oraz dodatkowe bonusy w zamian za wybranie danej usługi.
Konto osobiste dla seniora a opłaty
Korzystanie z konta osobistego może, ale nie musi generować kosztów. Co więcej, wysokość pobieranych opłat jest zależna od banku oraz wybranego typu konta. Wśród podstawowych wydatków związanych z rachunkiem ROR wymienia się koszty:
- Otwarcia i prowadzenia konta – bardzo często samo otwarcie rachunku jest darmowe. Wiele ofert uwzględnia również bezpłatne korzystanie z konta po spełnieniu przez klienta określonych warunków, np. wykonaniu płatności bezgotówkowych na minimalną kwotę w trakcie okresu rozliczeniowego.
- Wypłat z bankomatów – w tym przypadku klienci banków także mogą liczyć na ulgi i zwolnienia z opłat, np. w wyniku dokonywania płatności bezgotówkowych. Najczęściej darmowe są również wypłaty z bankomatów należących do danego banku oraz z maszyn będących własnością sieci partnerskiej danej instytucji.
- Wydania karty i płatności bezgotówkowych – zazwyczaj wydanie karty debetowej oraz jej użytkowanie jest darmowe po spełnieniu takich warunków jak dokonanie płatności bezgotówkowych na minimalną kwotę w danym okresie rozliczeniowym. W przeciwnym razie koszt obsługi plastikowej karty wynosi do 10 złotych.
- Wykonywania przelewów – koszt przelewu jest zależny od jego rodzaju oraz trybu. Najczęściej najwyższe opłaty wiążą się z wykonywaniem przelewów zagranicznych oraz w trybie pilnym.
Ponadto z punktu widzenia osoby starszej istotna może być ta część tabeli opłat i prowizji, która odnosi się do:
- Wypłat i wpłat gotówki w oddziale banku – zazwyczaj koszt pojedynczej operacji tego typu wynosi od kilku do kilkunastu złotych.
- Poleceń przelewów w jednym z oddziałów instytucji – koszt takiego działania zazwyczaj wynosi od kilku do kilkunastu złotych.
Konto dla seniora – jak otworzyć rachunek?
Otwarcie konta osobistego jest bardzo szybkim oraz prostym procesem, który należy rozpocząć od wyboru banku. Następnie warto skorzystać z porównywarek i rankingów online, które pozwolą znaleźć optymalną ofertę zarówno pod względem kosztów, jak i funkcjonalności rachunku.
W przypadku konta dla seniora komfortowym rozwiązaniem może okazać się osobista wizyta w oddziale banku. Przedstawiciel instytucji pomoże dobrać ofertę w taki sposób, aby odpowiadała ona na potrzeby klienta.
Inną opcją jest skonsultowanie wyboru konta z pracownikiem banku przez telefon. W razie potrzeby możliwe jest także otwarcie konta online – za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub na stronie instytucji.
Na końcu wystarczy podpisać odpowiednią umowę (w przypadku zakładania rachunku online dokument zazwyczaj dostarcza kurier). Niezbędne będą do tego podstawowe dane oraz ważny dokument tożsamości. Przed podpisaniem umowy z bankiem należy dokładnie sprawdzić wszystkie znajdujące się w niej zapisy oraz stosowaną przez instytucję taryfę opłat.
Be First to Comment